kenmerken van hoogbegaafdheid

Kenmerken van hoogbegaafdheid 3

Alweer een paar weken geleden schreef ik een blog over de kenmerken van hoogbegaafdheid. Mijn doel was om voorbij de benadering van hoogbegaafdheid via alleen IQ te gaan. Omdat hoogbegaafdheid zoveel meer is dan alleen de score op een IQ test. 

Omdat dit een hoop reacties losmaakte, besloot ik nóg zo’n blog te schrijven. Die óók weer veel reacties losmaakte. Blijkbaar is het een onderwerp waar veel mensen toch mee bezig zijn. Daarom (en omdat de lijst van kenmerken nog véél langer is dan de 10 kenmerken die ik tot nu toe beschreven heb…) vandaag een nieuwe blog. Met nieuwe kenmerken. Ik blijf dit doen tot ik zelf het idee heb dat ik de volledige lijst heb behandeld…. (nee, ik weet niet of ik ooit zover kom, maar ik waag een poging!)

Kan alles meteen, en anders laat maar...

Wat ik veel zie bij (vermoedelijk) hoogbegaafden, is dat ze snel nieuwe dingen oppikken. Je hebt het ’trucje’ snel door, en hoeft daar nauwelijks moeite voor te doen. Je ziet het meteen, of vrij snel nadat je het een keer gezien of gedaan hebt. Superhandig! 

Maar het heeft een keerzijde. Omdat dingen je zo makkelijk afgaan, leer je eigenlijk niet hoe je leert. Je leert dan dus geen studievaardigheden. En daar kun je later tegenaan lopen. Wanneer je bijvoorbeeld aan iets heel nieuws begint, waar je wat minder affiniteit mee hebt (nog). Omdat je het voor je werk ‘moet’ leren. Of omdat je gewoon eens iets anders wilt. Dat lukt niet, en al snel gooi je het bijltje erbij neer. Laat maar! Je bent immers gewend dat ‘alles’ direct bij de eerste poging lukt, dus dit ben je niet gewend.

Laat me een persoonlijk voorbeeld geven ter illustratie. Vroeger op de lagere school zat ik vooral uit het raam te kijken. Toch rolde ik wel door het schoolsysteem heen. Eerste de lagere school. Toen de HAVO, daarna nog een VWO-in-één-jaar omdat ik graag psychologie wilde studeren, en de universiteit nu eenmaal iets van VWO als ingangseis stelt op die leeftijd. Dit ging allemaal vrij soepel. Ik haalde niet heel hoge cijfers, maar ik haalde het. Toen de universiteit. Waar het vooral ging om een manier van denken. Dat lag me wel. In combinatie met het ‘even’ doorlezen van het studiemateriaal zorgde het dat ik de opleiding uiteindelijk afmaakte. 

Toen ik eenmaal een tijdje werkte, had ik het plan opgevat om fysiotherapie te gaan studeren. Leuk plan! Dus ik begon. En toen pas liep ik er tegenaan dat ik geen idee had hoe je bijvoorbeeld iets uit je hoofd leert. Iets dat ik nog niet eerder had hoeven doen, maar wat voor fysiotherapie wel heel belangrijk was. Je moet dan dus alle spieren en botten van het menselijk lichaam kennen. Plus de Latijnse naam. En de aanhechtingspunten. En de functie. Dus… daar liep ik vast. 

Wat ik namelijk nooit geleerd had vóór die tijd, is hoe je nu eigenlijk leert. Meestal was gewoon iets lezen genoeg. Soms twee keer, maar dat was het wel. In ieder geval genoeg om iets te halen. En dit zie ik vaker terug ook bij de mensen die ik begeleid. Dat dit soort ‘basis’ vaardigheden niet ontwikkeld zijn, omdat je ze simpelweg niet nodig had. Tot je dus vastloopt. Dat kan dus lijken alsof iemand alles meteen kan, en als dat niet lukt, komt er zo’n reactie van ‘laat dan maar, ik wilde het eigenlijk toch al niet!’. 

Ergens wel heel erg zonde natuurlijk. Want je geeft daardoor misschien wel sneller op dan nodig. Heb ik wel gedaan bij die fysiotherapie-opleiding. Zorgde toch wel voor een ego-deukje. En jij? Wat heb jij niet gedaan omdat het niet meteen lukte?

Zoeken naar zingeving

Wat ik bij vrijwel elke (vermoedelijk) hoogbegaafde terugzie, is een zoektocht naar zingeving. Vragen als ‘waarom ben ik hier’ spelen een grote rol. Vaak wordt de andere kant, dus de zinloosheid, heel intens ervaren. Er is namelijk veel om uit te kiezen, en een enorm brede interesse maakt dat extra uitdagend. 

Dat kan dus zo’n knagend gevoel opleveren. Je hebt het gevoel dat er meer in het leven is dan wat je nu aan het doen bent. Maar wat dan? Daar heb je niet echt een idee van. Vaak komt daar ook nog bij dat je heel veel interesses hebt. Je bent ook nog in veel dingen goed, en je hebt een grote algemene kennis. Wat ook niet helpt, is dat je al snel uitgekeken bent op dingen. Vanuit je grote nieuwsgierigheid ben je heel veel met onderzoek bezig. Je pakt een nieuw onderwerp op, dat is interessant, want het is nieuw. Na een tijdje heb je voldoende onderzocht, en verdwijnt je interesse. 

Ontzettend lastig, als je dit dus ook met bijvoorbeeld een baan hebt. Elke keer denk je het weer gevonden te hebben, een baan die voor jou als zinvol voelt. Totdat je dus doorhebt hoe het zit, en je je gaat vervelen. Als je toch eens betaald zou kunnen krijgen voor dingen tot op de bodem uitzoeken, en dan door naar het volgende…

Verslaafd aan persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is écht een thema onder (vermoedelijk) hoogbegaafden. Ik ken er niet één die niet bezig is met het constant aan zichzelf werken. Coachingtraject? Ja, leuk! Een cursus over persoonlijke ontwikkeling? Waar kan ik me inschrijven? Je kast staat vol met allerlei boeken over persoonlijke ontwikkeling. Introvert Power (standaardwerk als je het mij vraagt), Mindset (lezen!), Opening up by writing it down (nuttig voor reflectie), Vind je IKIGAI (simpel maar doeltreffend), The more of less (moet ik nog meer zeggen?), Grip (op je brein ook), Nooit meer ruzie met je baas (aanrader!)… zomaar een losse greep uit mijn eigen kast.

 

Voor mensen die zich niet herkennen in de kenmerken van hoogbegaafdheid is dit vaak een raadsel. Waarom zou je, vrijwillig nog wel, met iemand gaan praten over issues waar je mee rondloopt? Waarom zou ik de beerput open willen maken? Wie doet zoiets nou? Jij dus. Want hoe meer jij over jezelf weet, hoe beter. Er is altijd weer iets nieuws te ontdekken, en dat vind jij dus razend interessant. Het is natuurlijk óók een zoektocht naar zingeving. Want als jij jezelf heel goed kent, is de kans groot dat je weet wat jouw unieke missie is, toch?

Naast het leren kennen van jezelf, gaat het vooral ook om ontwikkeling. Je bent bijna verslaafd aan leren. Altijd op zoek naar manieren om dingen anders en beter te doen. Uitgeleerd ben je nooit, en gelukkig maar. Je zou je maar gaan vervelen…

Hemelsbrede interesses

Jij bent graag met veel verschillende dingen bezig. Je interesse is breed. En niet breed als Arnold Schwarzenegger, nee, hemelsbreed het liefst. Er is zoveel te ontdekken in de wereld, waarom zou je je vastleggen op slechts één onderwerp? Onbegrijpelijk.

Voor de buitenstaander is het soms nauwelijks te volgen. Je bent lastig te definieren, omdat je dan weer bezig bent met psychologie, en dan weer zelf een huis wilt bouwen. Om vervolgens een opleiding tot fitness-instructeur te starten. Je kunt ergens diep induiken (zoals down-the-rabbit-hole waar ik het in mijn vorige blog over had). Je gaat er dan helemaal in op. Soms komt het voor dat je ergens heel diep in bent gedoken, om het daarna links te laten liggen. Je hebt er dan letterlijk genoeg van. Voor je gevoel heb je er alles uitgehaald wat eruit te halen viel, en het is daarmee een afgesloten hoofdstuk. En je gaat weer verder naar je volgende project.

Persoonlijk vind ik die veelzijdigheid een heel mooie eigenschap. Op je werk kan ie wat minder gewaardeerd worden. Het kan namelijk best eens zo zijn, dat het soort werk waar je in eerste instantie voor was aangenomen, niet meer zo je interesse heeft. En dat kan dan weer gedoe opleveren met je leidinggevende. Ook wanneer je voor jezelf werkt, kan dit soms de nodige uitdagingen met zich meebrengen. Je bent dan lastig ‘grijpbaar’, en de rest van de wereld kan het dan lastig vinden om te bepalen waarvoor ze bij jou aan kunnen kloppen.  

14!

Ok, daarmee staat de kenmerken-van-hoogbegaafdheid-teller op 14 kenmerken. We zijn er nog lang niet denk ik. Wat denk jij? Leuk als je mij dat laat weten. Je kunt me een mail sturen bijvoorbeeld.

Zoals je (hopelijk) merkt in mijn blogs, benader ik de kenmerken van hoogbegaafdheid vanuit een positieve insteek. Ook in de coachtrajecten die ik begeleid, benader ik de kenmerken van hoogbegaafdheid vanuit positiviteit. Als je het mij vraagt, is het een talent. Een heel mooi talent, dat je veel moois op kan leveren. En de rest van de wereld ook!

Wil je een keer kennismaken, om te kijken of er klik is om een coachtraject met mij te starten? Maak dan een afspraak via deze link. Deze is gratis en vrijblijvend. 

Dit blog is onderdeel van een serie over de kenmerken van hoogbegaafdheid. In het eerste deel beschrijf ik vooral wat het NIET is. Daarnaast noem ik al wel een aantal dingen die het dan wel zijn: denk aan een raar gevoel voor humor, of de eenzaamheid die je kunt ervaren. Deel 2 kun je hier vinden, onder andere over verveling en nieuwsgierigheid. Dan volgt deel 4, over het belang van het grotere geheel, (geen) gevoelsconnectie, en het aan de stok krijgen met de baas. Deel 5 gaat in op je dom voelen terwijl je slim bent, behoefte aan autonomie en dat alles wat je doet nut moet hebben. Deel 6 gaat dieper in op dat niemand klaar is voor jouw visie, geen aansluiting kunnen vinden en zwaarmoedigheid.

Na inschrijving ontvang je een mail waarin je je inschrijving kunt bevestigen.

Oh ja, het kan zijn dat ik je af en toe ook andere dingen stuur, zoals: aankondiging van nieuwe HB ontmoetingswandelingen, nieuws, andere activiteiten waar je aan mee kunt doen..